2on ESO

EXERCICI DE REPÀS

 

Normes davant un qüestionari
Normes de cronologia
La definició d'un concepte
Normes de comprensió dels enunciats d’un qüestionari
Les etapes de la Història
Normes per fer un esquema  en claus
Terminologia històrica bàsica
                                             Terminologia demogràfica
                                             Terminologia econòmica
                                              Terminologia social
                                              Terminologia política
                                              Terminologia cultural

 

Normes davant un qüestionari


Quan s'ha de respondre a un qüestionari, tant si es tracta d'un examen como de qualsevol altre exercici, haurem de:

  • Analitzar l'enunciat de les qüestions. 
  • Llegir primerament totes les preguntes seguides a fi de no respondre en una el que et pregunten en la qüestió següent.
  • Començar per aquella que més es domina a no ser que el professor avisi prèviament que les preguntes s'han de respondre en l'ordre que apareixen.

repàs de los normes de cronologia

  • Els historiadors utilitzen els nombres romans per a expressar els segles (recordeu que 1 segle són 100 anys) :

  • Lletres I V X   L   C   D    M
    Valors 1 5 10 50 100 500 1.000

  • Normes generals:

    • Si a la dreta d'una xifra romana s'escriu altra igual o menor, el valor d'aquesta se suma a l'anterior. 
      Exemples: VI = 6; XXI = 21; LXVII = 67
    • La xifra "I" col·locada davant de la "V" o la "X", els resta una unitat; la "X", precedint a la "L" o a la "C", els resta deu unitats i la "C", davant de la "D" o la "M", els resta cent unitats.
      Exemples: IV = 4; IX = 9; XL = 40; XC = 90; CD = 400; CM = 900
    • En cap nombre es pot posar una mateixa lletra més de tres vegades seguides. En l'antiguitat es veu de vegades la "I" o la "X" fins a quatre vegades seguides.
      Exemples: XIII = 13; XIV = 14; XXXIII = 33; XXXIV = 34; IV = 4; IX = 9; XL = 40; XC = 90; CD = 400; CM = 900.
    • Per acord internacional, els historiadors comencen a contar els anys a partir de’l any 0 (que es considera el naixement de Crist) on s'iniciaria l'Era Cristiana, per la qual cosa els esdeveniments anteriors s'indiquen’cronològicament com aC (abans de Crist). Per això ara estem en l'any 2010, que significa que fa 2010 anys que va néixer Crist.

EXERCICI


1) Escriu amb numeració romana els números següents:
            61 LXI              29 XXIX                       101 CI              18 XVIII                 14 XIV                19 XIX

 

2) Fixa’t en l’eix cronològic i ordena de més antiga a més moderna les dates següents:

                            801aC   45aC   45        2012     110aC   1070     1525     1914     2300aC
                       eix cronològic del 3000aC al 2100
                               
                    


3) a) Quants anys tenia una persona que va nèixer el 19aC quan Crist va morir (als 33 anys)?

 


b) Quants anys han passat des de la invenció de l’agricultura (8.000aC)?

                                            


c) Indica quin any era fa 300 anys.

                                             


4 )Escriu en números romans:

1 = I

2 = II

3 = III

4 = IV

5 = V

6 = VI

7 = VII

8 = VIII

9 = IX

10 = X

11 = XI

12 = XII

13 = XIII

14 = XIV

15 = XV

16 = XVI

17 = XVII

18 = XVIII

19 = XIX

20 = XX

21 = XXI

29 = XXIX

30 = XXX

31 = XXXI

39 = XXXIX

40 = XL

50 = L

51 = LI

59 = LIX

60 = LX

61 = LXI

68 = LXVIII

69 = LXIX

70 = LXX

71 = LXXI

74 = LXXIV

75 = LXXV

77 = LXXVII

78 = LXXVIII

79 = LXXIX

80 = LXXX

81 = LXXXI

88 = LXXXVIII

89 = LXXXIX

90 = XC

91 = XCI

99 = XCIX

100 = C

101 = CI

109 = CIX

114 = CXIV

149 = CXLIX

399 = CCCXCIX

400 = CD

444 = CDXLIV

445 = CDXLV

449 = CDXLIX

450 = CDL

899 = DCCCXCIX

900 = CM

989 = CMLXXXIX

990 = CMXC

999 = CMXCIX

1.000 = M

1.010 = MX

1.050 = ML

 

5) Escriu el segle al què pertanyen els anys següents: .

61                    29                   101               18                14                  19


6) Escriu un any que correspongui als segles següents:
IaC...........  any                     IV............... any                 VI ..............any                         XI.............. any      
XIV.............. any           XVI any............           XIX any..................


7) Situa els segles de les següents dates històriques i esbrina què va passar aquests anys:
                            8000 aC                              476                                       1492

                                  
8) Llegeix el text següent i respon les qüestions:
            Fuera de la órbita occidental, otro suceso religioso señala el comienzo del año musulmán, el 622 ( la Héjira).  Este calendario convive en los países musulmanes con el gregoriano (de origen cristiano).
            También conviven dos calendarios en Israel: el gregoriano y el hebreo,  cuyo año nuevo 5761 comenzó el 30 de septiembre. Los judíos, inventores de la semana, sitúan en su año 1 la fundación del mundo. Según el calendario interreligioso del Centre Unesco de Catalunya, del 1 al 3 de enero empieza el año nuevo  japonés,  y el 24 el Yuan Tan, año chino de la serpiente (4697).
                                                                       MARÍA-PAZ LÓPEZ La Vanguardia - 31/12/2000           
                                              
En quin segle es troben actualment els musulmans, els xinesos i els jueus segons els respectius calendaris?

Tornar a la correcció de l'Avaluació Inicial Ara, podeu anar a la correcció.

 

La definició d'un concepte històric

  1. Recordeu que per definir un concepte primerament s’ha de dir què és i després les seves característiques.

  2. Consells pràctics sobre la definició de conceptes en fer l’exercici:
    • En primer lloc heu d’eliminar totes les definicions que comencin per imprecissions com:  "el que...", "allò que",  "quan".
    • En segon lloc comproveu que no s’utilitza la mateixa paraula que tractem d'identificar.
    • En tercer lloc, ens fixarem en què  no és possible que una mateixa definició serveixi per conceptes diferents.
    • Ens detendrem en les definicions que no hem eliminat aplicant les dos normes anteriors.
    • Ara aplicarem una estratègia: en efecte,  una manera de comprovar que no us heu equivocat en la definició
      correcta és oblidar la paraula obrer (tapeu-la amb alguna cosa) i llegir la possible definició. Llavors heu de veure si correspon al concepte que voleu definir.

  3. Exercici:
                  La definició correcta de la paraula obrer (digueu si o no, i raoneu la resposta):

          Un obrer és:

  • una persona que viu a Espanya
  • el que treballa en una fàbrica
  • una persona que treballa
  • un obrer que treballa en una fàbrica
  • una persona que fa un treball poc qualificat i rep un salari


          4. Definiu  els mots següents:

-ulleres
-mà
-estiu
-pagès
-Espanya
-Història
-Societat jerarquitzada
-democràcia

 

Vegeu la correcció

La correcció

"Il.lustració" recordeu que només es pot veure la correcció després d'haver fet l'exercici!

La definició correcta de la paraula obrer és la 5

Les definicions dels mots proposats

  • han de començar per dir què és:
    -ulleres............. instrument
    -mà..................part del cos
    -estiu..............estació de l'any
    -pagès.............persona
    -Espanya.........Estat
    -Història.........ciència
    -Societat jerarquitzada..............societat
    -democràcia.................sistema polític

  • i indicar una característica que els diferenciï d'altres instruments, parts del cos, estacions de l'any,etc, etc, etc.:
    -ulleres............. instrument ......................però no són binocles
    -mà..................part del cos...................però no és un peu
    -estiu..............estació de l'any.............. però no és l'estiu
    -pagès.............persona..........................però no és un mercader
    -Espanya.........Estat..................................però no és França
    -Història.........ciència..............................però no és biologia
    -Societat jerarquitzada..............societat....................però no és igualitària
    -democràcia.................sistema polític...............però no és una dictadura

  • fins trobar una o varies característiques que siguin exclusivament del mot que volem identificar:
      -Espanya................... Estat............................... situa't a la península ibèrica la capital del qual és Madrid.

Tornar a la correcció de l'Avaluació Inicial

Normes de comprensió dels enunciats d’un qüestionari


Abans de respondre un qüestionari, i un cop s’han comprès totes les paraules d'una qüestió (si hi ha alguna paraula no comprensible en l'enunciat s'ha de buscar el significat al diccionari), cal expressar mentalment l'enunciat amb les pròpies paraules.

Tornar a la correcció de l'Avaluació Inicial

LES ETAPES DE LA HISTÒRIA

 

   Al llarg de la Història hi ha hagut unes èpoques amb unes característiques determinades segons les seves estructures. En el quadre següent pots trobar les  característiques de cada etapa, és a dir, segons la manera com  una comunitat ha organitzat la seva economia (que és la manera d’aconseguir els béns que necessita), la seva societat (que és la manera de repartir els béns, els drets i els deures), la seva política (que és la manera d’establir les lleis). Heu de tenir en compte que  l'evolució històrica no és simultània per a tota la humanitat i, en aquest sentit, la cronologia del quadre es refereix, fonamentalment, al món mediterrani.


                                

LES ETAPES FONAMENTALS DE LA HISTÒRIA
          
I LES SEVES CARACTERÍSTIQUES

etapa

cronologia

sistema d’economia

sistema de societat

sistema polític

 

Depredadora

3milions-8.000aC

depredadora

igualitària

democràtic

 

Agrària

8.000-XVIII

agrària

Jerarquitzada estamental

oligàrquic

 

Industrial

XIX-XX

industrial

Jerarquizada  classista

democratització

 

 

 

Tornar a la correcció de l'Avaluació Inicial

Normes per fer un esquema  en claus


Un esquema en claus és una manera de resumir una informació i ordenar-la  en funció d’una idea general. La informació que pertany a una idea general s’escriu dins d’una línea que es diu clau. Per tant, cal:
1. escollir  la idea o eix central (títol de l’esquema). 
2. ordenar i agrupar les idees que tinguin  una mateixa relació amb la idea central . Aquesta relació s'expressa a través d'una clau principal, que indicarà correspondència, causa,  conseqüència,  etc.. Insistim que Les idees que estan dins la clau han de tenir la mateixa relación amb la idea-eix a que corresponen (per exemple, totes han de ser causes, o totes conseqüències).
3.
Després, cal anar elaborant la resta de l'esquema: cada una de les idees fonamentals, esdevé en una nova idea-eix secundari, i s'expressa per mitjà d'una nova clau. A tal d'exemple i de pràctica, podeu anar a l'exercici de reforç.

 

Tornar a la correcció de l'Avaluació Inicial

 

TERMINOLOGÍA HISTÓRICA BÁSICA

Terminología demográfica

DEMOGRAFÍA.- es la ciencia que estudia la población.      
 POBLACIÓN.- son  los habitantes que viven en un territorio.
TASA DE CRECIMIENTO VEGETATIVO o NATURAL.-  es la diferencia  entre la tasa de natalidad y la tasa de mortalidad.
TASA DE NATALIDAD.- es el nº  de personas que nacen anualmente en un territorio por cada mil habitantes.
Tasa de Natalidad =   nº  de personas que nacen anualmente  x1000
                                           población

TASA DE MORTALIDAD.- es el nº de personas que mueren anualmente en un territorio por cada mil habitantes:
Tasa Mortalidad = nº  de personas que mueren anualmente  x1000
                                           población

EVOLUCIóN DE LA POBLACIÓN.- son los cambios de crecimiento o  disminución de la población en un tiempo dado.
MIGRACIONES.- son movimientos de población (de carácter emigratorio o inmigratorio).
EMIGRAR.-irte de tu propio territorio para instalarte a vivir en otro.
INMIGRAR.- venir a vivir en un territorio proveniente de otro.                 
SALDO  MIGRATORIO.-  diferencia  entre la inmigración i la emigración.
CRECIMIENTO REAL DE POBLACIÓN.- es el crecimiento vegetativo más el saldo migratorio.

 

Terminología económica  

ESTRUCTURA  ECONÓMICA.- es la manera de organitzarse una sociedad para conseguir los bienes materiales que necesita.
PRODUCCIÓN: son los bienes producidos. Similar a oferta.
MEDIOS DE PRODUCCIÓN: son los elementos materiales y los conocimientos necesarios para la producción de bienes.
ACTIVIDAD  ECONÓMICA.- es el trabajo necesario para la  producción de bienes o servicios.
BIEN.-  desde  punto de  vista  económico, se refiere  a los productos producidos.
SECTOR PRIMARIO.-son el conjunto de actividades económicas que producen materias primas o  alimentos.
SECTOR SECUNDARIO.-son el conjunto de actividades económicas que producen  manufacturas.
PRODUCTO MANUFACTURADO.- es una materia prima transformada.
AGRICULTURA.-es una actividad económica del sector primario que produce alimentos o materias primas.
INDUSTRIA.-es una actividad económica del sector secundario que produce manufacturas.
SECTOR SERVICIOS.-son el conjunto de actividades económicas encaminadas a facilitar la labor del sector primario y del secundario. También llamado sector terciario.
COMERCIO.-es una actividad económica del sector servicios que consiste en la compra-venta de mercancías.
OFERTA.-son el conjunto de productos que se ofrecen a los consumidores.
CONSUMIDOR.- es una persona que utiliza un producto.
DEMANDA.- es la capacidad de consumo que tiene una sociedad.
ECONOMIA DEPREDADORA: tipo de economía en la cual no existe la producción de alimentos.
ECONOMIA AGRARIA: tipo de economía en la cual la producción de bienes no está mecanizada.
ECONOMIA INDUSTRIAL: tipo de economia en la cual la producción de bienes está mecanizada.
ECONOMIA CAPITALISTA: tipo de economía en la cual la propiedad de los medios de producción es privada.
ECONOMIA SOCIALISTA: tipo de economía en la cual la propiedad de los medios de producción  es estatal.

 

Terminología social  

ESTRUCTURA SOCIAL .-es cómo está organizada una sociedad  según el  reparto de derechos, deberes y bienes establecido. 
SOCIEDAD IGUALITARIA.- sociedad en la que todo el mundo tiene los mismos bienes y derechos.
SOCIEDAD JERARQUIZADA.- sociedad en la que los bienes no están repartidos por igual.
SOCIEDAD JERARQUIZADA ESTAMENTAL.- sociedad en la que los bienes y los derechos no están repartidos por igual.
SOCIEDADJERARQUIZADA CLASISTA .- sociedad en la que los bienes  no están repartidos por igual pero la gente tiene los mismos derechos.
CLASE SOCIAL.-  conjunto de personas que suelen tener  bienes parecidos y los mismos derechos.
GRUPO  SOCIAL.-  conjunto de  personas  que tienen la misma profesión.
CLASE DOMINANTE.- clase  social  que  posee  los medios  producción

Terminología política

ESTRUCTURA  POLÍTICA.- manera cómo está organizada una sociedad para  hacer cumplir el  reparto de bienes, derechos y deberes  establecido. También como se gobierna una sociedad.
PODER EJECUTIVO.-poder de hacer cumplir las leyes.
PODER LEGISLATIVO.- poder de hacer las leyes.
PODER JUDICIAL.- poder de juzgar a los que no cumplen la ley.
REVOLUCIÓN.- concepto  que significa  cambio en las  estructuras de un país.
SISTEMA POLÍTICO  OLIGáRQUICO.-  sistema  político en el que una minoría detenta el poder político.
SISTEMA Político DEMOCRáTICO.-  sistema político en el que los ciudadanos tienen el poder político (existe sufragio universal e igualdad de derechos).
SUFRAGIO  UNIVERSAL.-  sistema electoral en el que  todos los mayores de edad, independientemente de su raza, sexo, riqueza o religión, tienen derecho de voto. 
CONSTITUCIÓN.-  conjunto de leyes fundamentales elaboradas por el Parlamento.
LEY.- norma que establece derechos o deberes.
PARLAMENTO.-  asamblea de diputados que elabora las leyes.
DIPUTADO.- persona elegida por los ciudadanos como su representante en el Parlamento.
GOBIERNO.- conjunto de ministros encargados de  dirigir el poder ejecutivo.
ESTADO.- es un territorio limitado por unas fronteras, con unas leyes determinadas y una moneda propia.
ESTADO CENTRALISTA: tipo de Estado en el que sólo hay un centro de poder.
ESTADO FEDERAL: tipo de Estado en el que hay diversos centros de poder.
REPÚBLICA.-  sistema político en el que la jefatura del Estado es de carácter electivo.
MONARQUÍA.-  sistema político en el que la jefatura del Estado es de carácter hereditario.

 

LA ESTRUCTURA CULTURAL o cultura  son  los conocimientos que tiene una  sociedad.  Son elementos culturales, entre otros, los valores morales, las religiones, las teorías científicas, las manifestaciones  artísticas, la lengua y las  ideologías  que existen en una sociedad.

En función de la concepción del mundo que predomina en una sociedad se pueden distinguir tres tipos de cultura:

  • CULTURA ANIMISTA: concepción del mundo que basa la explicación de los hechos no comprensibles lógicamente en la  voluntad de elementos naturales a quienes atribuye poderes mágicos (una montaña, un árbol, un animal). 
  • CULTURA RELIGIOSA: concepción del mundo que basa la explicación de los hechos no comprensibles lógicamente en la  voluntad de uno o varios seres sobrenaturales.
  • CULTURA CIENTÍFICA: concepción del mundo que basa la explicación de los  hechos no  comprensibles  lógicamente en un análisis científico (experimental y demostrable).

 

 I ara, toca una petita reflexió sobre alguns subtils pensaments

Tornar a la correcció de l'Avaluació Inicial                                      Tornar a l'índex de Segon